87-321 Bartniczka, ul. Brodnicka 8

56 4936810/11

pn, śr, cz, pt: 7.15 - 15.15, wt: 8.00 - 16.00

ugb@data.pl

17 czerwca Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw w temacie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)

Rada Ministrów zatwierdziła projekt ustawy wprowadzającej obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). To kluczowy etap w procesie cyfryzacji systemu podatkowego w Polsce, który ma na celu uproszczenie obiegu dokumentów, wdrożenie ułatwień w obsłudze faktur dla przedsiębiorców oraz ograniczenie nadużyć podatkowych. W następnym etapie procesu legislacyjnego projekt ustawy trafi do Sejmu.

Procedowany projekt zakłada wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), w dwóch etapach:

  • od 1 lutego 2026 r. dla dużych podatników (o wartości sprzedaży za 2024 r. przekraczającej 200 mln zł wraz z podatkiem),
  • od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

W przypadku najmniejszych podatników, których transakcje obejmują niewielkie kwoty (do łącznej wartości sprzedaży do 10 tys. zł miesięcznie), termin wdrożenia zostanie odroczony do 1 stycznia 2027 r.

Dodatkowo, faktury VAT RR dokumentujące nabycie produktów rolnych od rolników ryczałtowych nie będą objęte obowiązkiem wystawiania w KSeF. Wystawianie tych dokumentów w systemie dobrowolnie będzie możliwe od 1 kwietnia 2026 r.

Do końca 2026 r. przedsiębiorcy nadal będą mogli wystawiać faktury przy użyciu kas rejestrujących. Ponadto odroczenie kar do końca 2026 r. zapewni dodatkowy czas podatnikom na prawidłowe wdrożenie obowiązków bez potencjalnej sankcji za błędy. Równocześnie do końca przyszłego roku, odroczony zostaje obowiązek podawania numeru KSeF w tytułach przelewów za e-faktury. Takie rozwiązanie ma na celu zapewnienie firmom dodatkowego czasu na dostosowanie się do nowych wymogów. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mogli spokojnie przygotować się do przejścia na elektroniczny obieg faktur.

Kolejne etapy wdrożenia

Zgodnie z wcześniej zapowiedzianym harmonogramem, do końca czerwca Ministerstwo Finansów opublikuje dokumentację interfejsu programistycznego API systemu KSeF 2.0 oraz dokumentację nowej struktury logicznej FA(3). Dzięki temu integratorzy i firmy będą mogli rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. W najbliższym czasie planowane są intensywne działania, które mają na celu wsparcie przedsiębiorców oraz dostawców oprogramowania w przygotowaniach do wdrożenia KSeF. Szczególna uwaga zostanie poświęcona księgowym i biurom rachunkowym, które będą odgrywać kluczową rolę w procesie wdrażania nowych rozwiązań u swoich klientów.

Resort będzie również współpracował z integratorami systemów finansowo-księgowych, z których korzystają przedsiębiorcy, aby zapewnić im wsparcie w jak najlepszym dostosowaniu narzędzi informatycznych do nowych wymagań i zapewnić ich kompatybilność z KSeF 2.0.

Kolejnymi krokami będzie start otwartych testów API, oraz udostepnienie testowej wersja Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. 

Ministerstwo Finansów na każdym etapie wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur zapewni wsparcie techniczne i pomoc firmom w dostosowaniu się do nowych wymogów. Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z materiałów szkoleniowych, webinariów oraz konsultacji, które pomogą im zrozumieć nowe zasady i przygotować się do ich wdrożenia. Celem tych działań będzie zapewnienie płynnego i bezpiecznego przejścia na nowy model fakturowania.

 

Inne zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług

W związku z wejściem KSeF 2.0, projekt ustawy przewiduje również skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT z 60 do 40 dni. Podatnicy otrzymają zatem szybciej środki z urzędu skarbowego, co przyczyni się do poprawy ich płynności finansowej.

O miesiąc zostanie przesunięty termin związany z rozliczeniem podatku VAT od tzw. „niezwróconej kaucji” za opakowania objęte systemem kaucyjnym. Decyzja o przedłużeniu terminu dla pierwszego rozliczenia, które mają obowiązek przeprowadzić podatnicy i płatnicy, jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez organizacje przedsiębiorców. Zmiana ta ma na celu ułatwienie firmom prawidłowego wywiązania się z nowych obowiązków podatkowych. Dodatkowy miesiąc na rozliczenie VAT pozwoli przedsiębiorcom lepiej przygotować się do wdrożenia przepisów i uniknąć potencjalnych błędów w raportowaniu.